Monday, June 20, 2011

Sains Berkaitan Tidur

Tidur adalah makanan untuk otak dan sama pentingnya dengan udara yang kita bernafas dan makanan yang kita makan. Tidur yang sihat menyebabkan kita gembira, sihat dan peka. Terlalu banyak dari kita lupa bahawa kekurangan tidur yang mencukupi, tidur yang tenang mempunyai akibat yang serius - di rumah, di tempat kerja dan di lebuh raya. Mendapat tidur yang cukup secara berterusan, tidur yang berkualiti akan menyumbang kepada bagaimana kita melakukan dan merasakan pada hari berikutnya. Ia juga mempunyai impak yang besar kepada kualiti keseluruhan hidup kita. Bukan sahaja tidur yang berkualiti menjadikan kita berfungsi dengan lebih baik di siang hari tetapi ia membolehkan badan kita untuk berehat dan pulih.

Tidur secukupnya bergantung kepada fungsi kualitinya, tempohnya, dan masa. Ia perlu disatukan bagi menghasilkan tidur sebagai satu pemulihan seperti berikut:




  • Kognitif, sosial dan prestasi fizikal




  • Berfungsi dengan cara yang selamat, cekap dan berkesan




  • Peningkatan emosi dan berhubung baik dengan orang lain




  • Fungsi imun yang sihat




  • Penyatuan pembelajaran dan ingatan




  • Pencegahan masalah kesihatan dan kesihatan optimum

  • Tempoh - jumlah tidur yang kita perlukan berbeza dari seorang ke seorang, walaupun kajian menunjukkan bahawa orang dewasa perlu 7-9 jam setiap malam untuk kesihatan yang optimum dan sejahtera. Tidur lebih daripada 9 jam atau kurang daripada 6 jam setiap malam secara jangka panjang dikaitkan dengan kadar kematian lebih tinggi. Bertentangan dengan mitos biasa, orang dewasa memerlukan jumlah tidur sama seperti orang muda, tetapi kebiasaanya mereka selalu tidak mempunyai kualiti tidur yang baik.

    Kualiti - kualiti tidur juga penting untuk kesihatan dan kegiatan harian kita. Ia adalah penting untuk mempunyai jumlah yang mencukupi bagi setiap peringkat tidur dan mempunyai tidur yang tidak terganggu.

    Semasa tidur kita mengalami two jenis tidur - tidur NREM dan tidur REM.


    - Tidur dengan pergerakan mata kurang pesat (NREM - Non-Rapid Eye Movement) mengandungi 4 peringkat tidur:




  • Peringkat 1 - ini dipanggil tidur yang ringan dan diperingkat awal tidur.




  • Peringkat 2 - berlaku dari permulaan tidur apabila anda mula leka dari persekitaran, kadar pernafasan dan jantung tetap dan suhu badan semakin berkurangan.




  • Peringkat 3 dan 4 - juga dikenali sebagai tidur nyenyak, dan ini adalah tahap tidur paling dalam apabila kita mengalami tidur yang paling memulihkan. Otot akan benar-benar santai, titisan darah dan pernafasan semakin perlahan. Semasa peringkat tidur ini, bekalan darah ke otot bertambah, tenaga dipulihkan, tisu dibaiki dan pertumbuhan pengeluaran hormon berlaku.

  • Tidur dengan pergerakan mata yang pesat atau (REM - Rapid Eye Movement) berlaku dibahagian akhir malam dan ia adalah perlu untuk memberikan tenaga kepada otak dan badan kita. Semasa REM otak kita aktif dan mimpi berlaku. Tidur REM menyumbang kepada pembelajaran dan penyatuan ingatan.



  • Tidur NREM adalah 75% daripada masa tidur.



  • Tidur REM adalah 25% daripada masa tidur.

  • Masa - tidur yang berkualiti adalah lebih baik bila ia selari dengan jam tubuh kita. Ini bermakna masa terbaik untuk tidur adalah pada waktu malam apabila irama biologi kita telah bersedia untuk tidur. Tidur dikawal oleh dua sistem badan - proses tidur / bangun pemulihan, dan jam biologi circadian.

    Proses pemulihan bagi tidur/bangun secara semula jadi bergantung kepada berapa lama kita terjaga; semakin lama kita sedar, lebih kuat dorongan untuk tidur.

    Jam badan Circadian - jam ini mengawal masa tidur dan masa sedar semasa kitaran hari-malam. Masa dikawal oleh jam circadian (biologi) yang terletak didalam otak kita. Sebahagian daripada otak dipengaruhi oleh cahaya supaya kita secara semulajadi cenderung untuk mengantuk pada waktu malam apabila ia gelap, dan aktif disiang hari apabila ia cerah. Jam ini berlangsung pada kitaran 24-jam.

    Ringkasan:
    Kita semua perlu tidur dalam jangka masa yang optimum, berkualiti dan tepat pada masa jika kita berharap untuk berada pada tahap terbaik pada hari berikutnya serta lebih kesihatan keseluruhan dan kesejahteraan. Terdapat sejumlah besar faktor-faktor yang boleh memberi kesan negatif jangka masa, kualiti dan masa tidur. Oleh itu adalah penting untuk mengambil tindakan untuk memastikan kita mendapat yang terbaik, tidur yang sesemulajadi mungkin.

    Ini bukan dadah dan cadangan produk dan perubahan gaya hidup bukan bertujuan untuk menawarkan penawar terapeutik. Keputusan individu daripada penggunaan produk pemakanan mungkin berbeza. Adalah dinasihatkan untuk berbicang dengan pengamal penjagaan kesihatan cara penggunaan Sleep TimeTM, kerana sebagai makanan sokongan yang disarankan ini tidak mengambil tempat rundingan bersemuka.

    No comments:

    Post a Comment